Časté otázky

Sepsali jsme pro vás časté otázky a odpovědi, které se týkají služeb Shipmall. 

Jak funguje fulfillment?

Fulfillment je mezinárodně uznávaný název pro outsourcing služeb skladové logistiky pro e-shopy. Poskytovatel skladuje zboží e-shopu ve svých prostorách a odbavuje objednávky. Na základě pokynu (objednávky) z e-shopu provede vyskladnění zboží, kompletaci objednávky, zabalení a přípravu k předání přepravci. Tomu balík následně předá, přičemž s ním řeší i případy nedoručení balíku nebo dobírky. Obchodník se tak může věnovat provozu e-shopu bez skladu, o logistiku se postará poskytovatel fulfillmentu.

Kolik stojí služby fulfillmentu?

Na webu uvádíme orientační ceny fulfillmentu pro běžné typy zboží, obvyklou sezónnost a standardní požadavky na skladování, balení a expedici. Ceny se však výrazně liší podle typu zboží (jiné jsou u drobných předmětů, jiné u objemných, těžkých nebo křehkých), konkrétní nabídku proto vždy tvoříme na míru danému e-shopu. Jejímu sestavení předchází seznámení se s požadavky zájemce, ideálně i s návštěvou jeho současného logistického provozu.

Kdo je zodpovědný za uskladněné zboží?

Po dobu skladování zboží v prostorách fulfillment partnera je hmotná odpovědnost za zboží na jeho straně. Provozovatel skladu je proto pojištěn pro případ nenadálých událostí. Ztráta zboží zjištěná při inventurách se obvykle vypořádá mezi e-shopem a fulfillment partnerem v nákupních cenách zboží. Vždy se přitom berou v potaz běžné objemy inventurních rozdílů, pro ně platí dohoda o vyjmutí z nároku na náhradu.

Jaké jsou možnosti personifikace balení zboží?

Fulfillment partner obvykle nabízí klientům balící předpis na míru; e-shop může volit mezi různými typy krabic (materiál, tloušťka, logo nebo jiné označení), různý výplňový materiál (bublinkové fólie, nafukovací polštářky, recyklovaný papír, ekologické výplně…), má možnost objednat vklad tištěných materiálů, může zvolit dárkové balení se stuhou atd. I kvůli množství volitelných služeb naceňujeme každý projekt na míru specifickým požadavkům e-shopu.

Jaká je rychlost zpracování objednávky?

Objednávky, které jsou předány na sklad ke zpracování do 13 hodin, standardně vyřizujeme ve stejný den. V době mimo vánoční sezónu je obvyklé, že se k přepravě předávají i objednávky, které byly převzaty ke zpracování po třinácté hodině. Ve vánočním období, zvláště pokud se jedná o sezónní zboží s mnohonásobným navýšením počtu objednávek, může docházet ke skluzu. Vždy se ale snažíme o to, aby i v období vánočního skokového zvýšení objemu zásilek probíhalo jejich odbavení co nejrychleji.

Může e-shop volit dopravu?

Poskytovatel služeb fulfillmentu má obvykle smluvní vztah s velkou škálou dopravců. Každý z nich může mít plusy a mínusy v různých ohledech – někdo přepravuje za výhodné ceny menší zásilky, ale neumí doručovat balíky nad 20 kg, jiný dopravce se naopak specializuje na velkoobjemové balíky, další má výhodné ceny zásilek do zahraničí a jiný je vhodnější pro převoz křehkého zboží. I kdyby poskytovatel outsourcingu skladové logistiky nebyl smluvně a technicky propojen s preferovaným dopravcem klienta, napojení obvykle není náročné.

Do kterých zemí je možné posílat zboží?

Zboží zasíláme do celého světa podle požadavků klienta. Nejčastějšími destinacemi jsou Česko a Slovensko, zásilky běžně odcházejí i do okolních zemí. Řada klientů posílá své zboží zákazníkům do celé EU. Zásilky například do regionu jihovýchodní Asie jsou vzácné, ale zajistit umíme i je.

Můžu sledovat stav zásilek?

Veškeré informace o konkrétní zásilce jsou uvedeny v reálném čase v aplikaci eLogist. Přístup do ní získáváte po uzavření smlouvy, s její pomocí můžete zadávat pokyny pro manipulaci se zbožím nebo sledovat jeho pohyb v rámci skladu a při dopravě k zákazníkovi. Aplikace eLogist je pro všechny naše zákazníky zdarma.

Kdo řeší zboží poškozené nebo ztracené při přepravě?

Jakékoli reklamace přepravy řeší za klienty fulfillment partner. Je to dáno z podstaty tím, že je objednatelem přepravy, a tedy oprávněnou osobou pro reklamaci. K poškození zboží nebo ztrátám při jeho přepravě občas dochází. Přenesení těchto starostí a často ne úplně příjemných jednání s dopravci na poskytovatele služby outsourcingu skladové logistiky je jednou z výhod fulfillmentu.

S jakým předstihem je třeba ohlašovat naskladnění zboží?

Naskladnění zboží obvykle není třeba ohlašovat s předstihem, stačí nahrát do systému avízo a o zbytek se postará fulfillment partner. Je ale jasné, že pokud běžně posíláte na sklad deset palet zboží měsíčně a výjimečně se rozhodnete nakoupit deset kontejnerů, je lepší takový příjem konzultovat s předstihem alespoň čtrnácti dnů. Stejně tak je třeba počítat s tím, že ve vánoční sezóně je vytíženost skladů fulfillment partnera výrazně vyšší, a proto je vhodné větší závozy konzultovat co nejdříve.

Jak dlouho trvá proces uzavření smlouvy a prvního naskladnění?

Jakmile obdržíme poptávku, kontaktujeme zájemce s řadou otázek týkajících se jeho zboží, balících předpisů nebo požadavků na skladování a dopravu. Na základě získaných informací vypracujeme individuální nabídku. Po doladění podmínek spolupráce uzavíráme smlouvu a startujeme proces propojení skladových systémů, pro které použijeme standardní API nebo napojení na stávající systém e-shopu. Naskladnění zboží a první expedice mohou začít už čtrnáct dní od poptávky, záleží na rychlosti komunikace a potřebách klienta.

Jak složité je napojení na skladový systém?

Složitost procesu záleží na typu platformy e-shopu a intenzitě práce při propojování systémů. Obvyklý časový rámec je v rozmezí jednoho až dvou týdnů. Máme připravené přímé napojení na nejčastější platformy jako Shoptet nebo Shopify, v jejich případě trvá proces několik hodin.

Zboží má datum expirace. Jak se to řeší u fulfillment partnera?

Většina poskytovatelů fulfillmentu nabízí několik režimů skladování a expedice, z nichž si klient může vybrat. Režim FIFO je zkratkou pro First In, First Out, což znamená první dovnitř, první ven. Zboží je odbaveno v pořadí, v jakém bylo naskladněno. V režimu FEFO (First Expired, First Out) je zboží odbaveno podle data expirace – to se totiž nemusí shodovat s pořadím naskladnění. Dalším speciálním požadavkem může být evidence nejen produktové řady (SKU) a parametru expirace, ale i údaje o konkrétním kusu zboží. Poslední jmenované je typické pro hodnotné komponenty ve výpočetní technice a v podobných odvětvích. Základním a nejpoužívanějším režimem je standardní evidence a expedice bez požadavku na sledování expirace nebo unikátního označení každého kusu zboží.