Řada e-shopů sčítá ztráty z Vánoc

Česká e-commerce zažila o Vánocích raketový růst. Ne všichni se radovali … Následkem kolapsu zásilkových služeb došlo k pozdnímu doručení velkého počtu zásilek. Řada zásilek byla proto vrácena, z důvodu nepřevzetí, často v poškozeném obalu. V některých případech dopravci dokonce odmítali převzít zásilky k dopravě z důvodu zahlcení depa nebo nedostatku řidičů. Mnoho e-shopů proto dnes sčítá ztráty z nedoručených zásilek, poškozeného zboží nebo i poškození dobrého jména e-shopu.

Pro dopravce to byla neřešitelná situace

Kapacitu přepravy je možné škálovat, ale pouze do určité míry. Pokud máte plné depo i narychlo pronajaté rezervní prostory, další místo už prostě není. Můžete se ze všech sil přetahovat o řidiče s konkurencí, ale jen do určité míry. Na trhu prostě není najednou během měsíce dvojnásobek řidičů s dodávkou připravených jezdit pro vás. Na internetu je řada článků na toto téma, níže je pro zájemce o větší detail několik odkazů.

Fulfillment_logistika_pro_eshopy

Prioritizace klientů, omezení zásilek

Jedním řešením pro přepravce v ten moment bylo rozdělit dostupnou kapacitu mezi dlouhodobé větší klienty. Ostatní měli více či méně smůlu. Druhým řešením pak bylo naložit zásilky k odeslání ve vlastním skladu a doručit je do depa přepravce. To vše samozřejmě na vlastní náklady.

Zboží bylo doručováno pozdě, vzrostly vratky

Bylo to nesmírně frustrující, číst na internetu jak prodej na internetu dramaticky roste, mít zboží na skladě, mít objednávky a nemít možnost je odeslat. Ty šťastnější sice předali své zásilky přepravcům, ale dočkali se pozdního doručení. V lepším případě zákazník zásilku převzal, v horším se zboží vrátilo do e-shopu. Poté, co prošlo několikrát přeskladněním do depa, do dodávky, zpět do depa, opět do dodávky, … ne vždy takto procestované zboží bylo možné opět nabídnout k prodeji bez výrazné slevy. 

Dobré jméno e-shopu se bude napravovat těžko

Pro naštvaného zákazníka, který cítí křivdu pro zkažené Vánoce je hromosvodem vždy e-shop. Projevuje se to v recenzích na internetu i v tom, co si lidé řeknou mezi sebou … Dopad vánoční krize logistiky bude pro řadu e-shopu trvat mnoho měsíců a bude to stát spousty práce dostat se v podvědomí zákazníků zpět do pozitivního světla.

Naši klienti to zvládli

Není tajemstvím, že se třemi skladovými provozy a plochou přes 13 tis. m2 jsme velkým stabilním a dlouhodobým klientem českých a slovenských přepravců. Naše spolupráce se odehrává jak v čistě obchodní rovině, tak i v rovině dlouhodobých mezilidských vztahů. To je samozřejmě klíčové pro zvládání krizových situací jako byla doprava zásilek o Vánocích 2020. 

Provozujeme skladovou logistiku včetně zajištění doručení zásilek koncovým zákazníkům již přes 10 let. Naši klienti proto mohli čerpat z VIP přístupu při prioritizaci zásilek z našich skladových provozů. Více než 200 e-shopů, pro které zajišťujeme skladování, balení i distribuci jejich zboží, se mohlo soustředit na marketing a prodej, nikoli obvolávání dopravců a řešení nedoručených nebo ztracených zásilek.

Co ze zkušenosti z logistikou zásilek o Vánocích plyne: pokud máte velký objem zásilek, máte vybudované vztahy s přepravci a máte ambici provozovat vlastní skladovou logistiku, je správné to dělat interně. V opačném případě zvažte využití služeb externí skladové logistiky pro e-shopy.

Články na téma kolapsu dopravců o Vánocích:

Nezávazná poptávka

24 h

Po odeslání požadavku se vám ozveme nejpozději do druhého pracovního dne. 

14 dní

Vaše zboží můžete expedovat z našeho skladu už za 14 dní.