Je pro e-shop výhodnější vlastní sklad a logistika nebo outsourcing?

Většina ze zhruba 40 tisíc českých e-shopů si řeší skladování a logistiku interně. Těm nejmenším se zboží vejde do pár polic v garáži, další expedují zboží z vlastní prodejny. Ti největší jako je Alza nebo Mall investují do logistiky stamiliony a optimalizací doručení zboží klientům se u nich věnují celé týmy odborníků.

Středně velké e-shopy s měsíčním objemem zásilek ve stovkách, tisících až desetitisících kusů prodaného zboží jsou velmi často na rozcestí: Investovat do logistiky, skladů, vybavení, systémů a řízení procesů kolem doručení zásilek z e-shopu klientům, nebo se porozhlédnout po externím dodavateli tzv. fulfillment služeb, to je skladování, balení a distribuce zásilek?

Společnost ComGate je jedním z dodavatelů služeb outsourcingu logistiky pro e-shopy. Jedná se o českou společnost, která působí na trhu již 20 let. Se sklady v Praze, Týništi nad Orlicí a Bratislavě o celkové ploše přes 13 000 m² rozhodně patří k těm větším zavedeným poskytovatelům. Jejich služeb využívá kolem 200 e-shopů. „V posledních dvou letech registrujeme růst poptávky po našich službách, proto průběžně navyšujeme skladové kapacity. Například V Praze Horních Počernicích jsme před měsícem rozšířili skladovou kapacitu o dalších 2,5 tisíc m² podlahové plochy skladů.” říká marketingový ředitel společnosti Filip Ulík.

Častým tématem při diskusi o outsourcingu logistiky e-shopu překvapivě není cena, ale způsob balení. Ne každému vyhovuje využití standardních nových krabic s bublinkovou výplní. Zejména prodejci zboží s důrazem na fair trade, oblečení z přírodních materiálů nebo přírodní kosmetiku požadují ekologické balení do již jednou použitých krabic s výplní z recyklovaných papírových obalů. Další specifické požadavky na obal mohou mít třeba e-shopy s knihami, vínem nebo jiným křehkým zbožím. „Pro každého klienta dodržujeme unikátní předpis pro balení zásilek. Pracovníkovi zobrazujeme pokyny k zabalení konkrétní zásilky na obrazovce vždy po načtení čárového kódu zásilky. Kromě standardních krabic umíme balit i do obalového materiálu klienta s logem nebo jiným označením.” zmiňuje vedoucí logistických služeb ComGate Michal Vavřina.

Mezi jednotlivými poskytovateli outsourcingu logistiky pro e-shopy jsou značné rozdíly v logistickém systému. U některých musíte předávat požadavky na odeslání zásilek dřevně e-mailem v excel tabulce, jinde vám nabídnou pohodlné uživatelské rozhraní se spoustou užitečných funkcí online náhledem na skladové zásoby. Standardem pro ty větší poskytovatele se stává API rozhraní pro ovládání externího skladu ze stávajícího uživatelského rozhraní e-shopu.

Jako poslední, ale ne nejméně důležité téma, je třeba zmínit cenu služby. V zásadě se dá předpokládat, že náklady na sklady, obalový materiál, dopravu a práci budou obdobné jako u vlastního skladu. Rozdíl je v tom, že se nestaráte o sezónní špičky, nečekané výkyvy poptávky způsobené například pandemií, prostě máte volné ruce pro marketing a obchod.

V případě úvah o využití outsourcingu logistiky doporučujeme neomezit se pouze na e-mailovou komunikaci a cenovou nabídku, ale uskutečnit i osobní návštěvu poskytovatele, zeptat se na informační systém a komunikační rozhraní, vytvořit si osobní dojem. Je to zásadní rozhodnutí, které může způsobit bolesti hlavy, nebo naopak nakopnout vaše podnikání.

Tento článek vyšel 5. 8. 2020 na webu Podnikatel.cz